Διαβάστε τις συνέπειες που θα έχει στην ελληνική αγορά καυσίμων, το εμπάργκο στο Ιράν. Το κόστος της βενζίνης και οι φόβοι για σημαντικές ελλείψεις
Σε συμφωνία για την επιβολή πετρελαϊκού εμπάργκο στο Ιράν κατέληξαν το πρωί της Δευτέρας οι χώρες - μέλη της Ε.Ε.
Η απόφαση εγκρίθηκε στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων της Ε.Ε., γεγονός που αναμένεται να προκαλέσει ντόμινο αρνητικών συνεπειών στις διεθνείς αγορές, αλλά και την ελληνική αγορά καυσίμων, στην οποία ήδη εκφράζεται έντονος προβληματισμός για τα διαθέσιμα αποθέματα.
Άλλωστε, η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες της Ε.Ε. που καλύπτει σημαντικό μέρος των αναγκών της σε αργό από το Ιράν.
Η Ευρώπη είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου από το Ιράν μετά την Κίνα (αγοράζει περίπου το 20% του πετρελαίου που εξάγει η χώρα).
Σύμφωνα με την ενημέρωση που είχαν παράγοντες της ελληνικής αγοράς από τις Βρυξέλλες ωστόσο, θα υπάρξει παρέμβαση από την Ένωση προκειμένου να διασφαλισθεί η τροφοδοσία με αργό όλων των χωρών - μελών.
Επίσης, σύμφωνα με την ίδια ενημέρωση, το θέμα του εμπάργκο θα συζητηθεί εκ νέου την άνοιξη για να εξεταστούν οι πιθανές επιπτώσεις στην Ελλάδα και τις άλλες χώρες που καλύπτουν μεγάλο ποσοστό των αναγκών τους σε αργό από την εν λόγω χώρα.
Ο φόβος για νέο μαρτύριο της "σταγόνας" στην αγορά
Οι επιπτώσεις πάντως του ακήρυχτου πετρελαϊκού πολέμου έχουν ήδη αρχίσει να διαφαίνονται στην ελληνική αγορά, ενώ επηρεάζουν την τσέπη χιλιάδων καταναλωτών.
Ενδεικτικά, η μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφώθηκε τη Δευτέρα στο 1,705 ευρώ ανά λίτρο, παρουσιάζοντας αύξηση σχεδόν 8 λεπτά από τα μέσα Δεκεμβρίου.
Αντίστοιχα, το πετρέλαιο θέρμανσης (μέση τιμή) διαμορφώνεται στο 1,01 ευρώ από 95 - 97 λεπτά που ήταν τον Δεκέμβριο.
Προς αναζήτηση άλλων πηγών
Πηγές των ΕΛ.ΠΕ. διαβεβαιώνουν πάντως ότι θα γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να διασφαλισθεί η τροφοδοσία των διυλιστηρίων με τις αναγκαίες ποσότητες αργού πετρελαίου.
Θα αναζητηθούν, δηλαδή, αν δεν έχει αλλάξει ως τότε κάτι στις αποφάσεις της Ε.Ε. για το Ιράν, άλλες πηγές τροφοδοσίας για να καλύψουν το κενό.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα επίσημα στοιχεία της Κομισιόν, για το πρώτο τρίμηνο του 2011, το πετρέλαιο του Ιράν κάλυψε το 4,1% των συνολικών εισαγωγών αργού των χωρών της Ε.Ε.
Όμως το ποσοστό είναι πολύ μεγαλύτερο για χώρες όπως η Ελλάδα, αλλά και η Ιταλία και η Πορτογαλία.