14 Φεβ 2012

1,5 εκατ. ανασφάλιστα - 2,5 εκατ. χωρίς ΚΤΕΟ - Τί κάνουμε όταν μας χτυπήσει ανασφάλιστο ΙΧ.


Σε μάστιγα εξελίσσεται το φαινόμενο με τα ανασφάλιστα ΙΧ που κυκλοφορούν στους δρόμους ενώ οι εκτιμήσεις στελεχών της ασφαλιστικής αγοράς κάνουν λόγο για περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης.

Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία της Τροχαίας η αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων που εμπλέκονται ανασφάλιστα οχήματα και έχουν καταγγελθεί στις κατά τόπους υπηρεσίες αγγίζει το 25% ενώ σε αυτό το σημείο θα πρέπει να τονιστεί πως στα περισσότερα ατυχήματα με υλικές ζημιές η τροχαία δεν καταγράφει τα περιστατικά καθώς οι οδηγοί τα “βρίσκουν” μεταξύ τους...
Ωστόσο η κατάσταση αναμένεται να χειροτερεύσει ακόμη περισσότερο καθώς τόσο τα χαράτσια όσο και οι μειώσεις μισθών των εργαζομένων δεν αρκούν πλέον για να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες και η ασφάλεια του ΙΧ θεωρείται από πολλούς πολυτέλεια.

Αν βέβαια επιβεβαιωθούν οι φήμες πως τα ασφάλιστρα θα αυξηθούν κατά 10% τον Ιούνιο τότε είναι εύκολο να αντιληφθεί τι πρόκειται να γίνει στην αγορά.
Μάλιστα σύμφωνα με στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς το κόστος της αύξησης της αποζημίωσης στο 1 εκατ. ευρώ ανά θύμα για τις σωματικές βλάβες και σε αντίστοιχο ποσό για κάθε ατύχημα με υλικές ζημιές που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Οδηγία αναμένεται να μετακυληθεί στους καταναλωτές καθώς οι εταιρείες του κλάδου εξαιτίας της τεράστιας πτώσης του τζίρου που καταγράφουν σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να αντέξουν ακόμη μία επιβάρυνση.
Πάντως σύμφωνα με στελέχη του ασφαλιστικού κλάδου σήμερα κυκλοφορούν περίπου 1,5 εκατ. ανασφάλιστα οχήματα και ελπίζουν να μην φθάσουν στα 2,5 εκατ. οχήματα που είναι σήμερα τα οχήματα δεν περνούν από τον τακτικό Τεχνικό Ελεγχο (ΚΤΕΟ).

Τί κάνουμε όταν μας χτυπήσει ανασφάλιστο ΙΧ
Σε περίπτωση που εμπλακεί κάποιος καταναλωτής σε τροχαίο και το άλλο όχημα είναι ανασφάλιστο σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να τον αφήσουμε να φύγει και θα πρέπει να ειδοποιηθεί η αστυνομία ώστε να καταγραφεί το περιστατικό.

Υπαρχουν βέβαια αρκετές περιπτώσεις βάσει των οποίων παρά την παρουσία της αστυνομίας οι εμπλεκόμενοι οδηγοί τα “βρίσκουν” και το ατύχημα δεν καταγράφεται από την Τροχαία αλλά δηλώνεται από τους εμπλεκόμενους οδηγούς δύο ημέρες αργότερα ώστε το ανασφάλιστο όχημα να έχει αποκτήσει ασφαλιστική κάλυψη!
Σε περίπτωση πάντως που οι οδηγοί δεν τα “βρουν” τότε ο οδηγός του ανασφάλιστου οχήματος πέραν των ζημιών που πρέπει να καλύψει θα αναγκαστεί να πληρώσει και τα τσουχτερά πρόστιμα που προβλέπει ο Κ.Ο.Κ.

Κάλυψη ατυχήματος από ανασφάλιστο όχημα
Οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες έχουν στα συμβόλαιά τους πλέον και μια νέα υπηρεσία που είναι σχετικά φθηνή βάσει της οποίας αν ο πελάτης τους εμπλακεί σε κάποιο ατύχημα και το άλλο όχημα είναι ανασφάλιστο τότε τον αποζημιώνει η δική του ασφαλιστική και εκείνη στη συνέχεια αποζημιώνεται είτε από τον ιδιοκτήτη του ανασφάλιστου οχήματος είτε από το επικουρικό ταμείο.
Ωστόσο σύμφωνα το νόμο αν ο πελάτης του ανασφάλιστου οχήματος δεν έχει καταβάλλει το ποσό της ανανέωσης του συμβολαίου του και δεν έχει παρέλθει το χρονικό περιθώριο που ορίζει ο νόμος τότε τα πράγματα περιπλέκονται καθώς το όχημα θεωρείται ασφαλισμένο και ο ιδιοκτήτης που κυκλοφορεί με το ασφαλισμένο ΙΧ του έχει δύο επιλογές.

Η πρώτη είναι να αποζημιωθεί από την εταιρεία του εξουσιοδοτόντας τους να εισπράξουν το ποσό από την άλλη εταιρεία και η δεύτερη είναι να αναλάβει εκείνος την επισκευή και το κόστος του οχήματός του και στη συνέχεια να κινηθεί νομικά εναντίον της άλλης ασφαλιστικής.
Οσον αφορά στις αποζημιώσεις από το Επικουρικό Ταμείο ενδεικτικά θα αναφέρουμε πως ακόμη δεν έχουν εξοφληθεί αποζημιώσεις που έχουν κατατεθεί εδώ και 3 χρόνια!

Αναζητείται λύση
Οι συναρμόδιες Αρχές σε συνεργασία με το Επικουρικό κεφάλαιο αναζητούν εδώ και καιρό λύση ώστε να δοθεί ένα τέλος στο πρόβλημα των ανασφάλιστων αυτοκινήτων καθώς ο νόμος βάσει του οποίου κάποιο ΙΧ δεν μπορεί να περάσει ΚΤΕΟ αν ο ιδιοκτήτης του δεν προσκομίσει το ασφαλιστήριο συμβόλαιο το οποίο είναι σε ισχύ έχει αποτύχει παταγωδώς.

Σύμφωνα με πληροφορίες έχει συμφωνηθεί εδώ και καιρό να δημιουργηθεί ένα σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου που θα εντοπίζει τα ανασφάλιστα οχήματα κατά τα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών κρατών ωστόσο παραμένει στα χαρτιά εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και των προβληματών που αντιμετωπίζει η χώρα.
Ειδικότερα ο ηλεκτρονικός έλεγχος των ανασφάλιστων οχημάτων θα επιτευχθεί μέσω της διασταύρωσης των στοιχείων των υφιστάμενων ηλεκτρονικών αρχείων, στα οποία τηρούνται, τόσο τα στοιχεία των νομίμως κυκλοφορούντων οχημάτων (αρχεία Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και Ελληνικής Αστυνομίας), όσο και τα στοιχεία των ασφαλισμένων οχημάτων (αρχεία ΥΣΑΕ και Κέντρου Πληροφοριών).

Κατόπιν εξετάζετε να αποστέλουν στους ιδιοκτήτες των ανασφάλιστων οχημάτων ειδοποίηση με πρόστιμο καθώς επίσης και και εντολή κατάθεσης των πινακίδων κυκλοφορίας μέχρι την προσκόμιση σήματος ασφάλισης του οχήματος ενώ ταυτόχρονα θα ειδοποιείται και η Τροχαία..
Τα πρόστιμα που θα επιβληθούν στους ιδιοκτήτες των ανασφάλιστων οχημάτων θα είναι εκείνα που ορίζει σήμερα ο ΚΟΚ και κυμαίνονται στα 500 ευρώ για τα ΙΧ, στα 1000 ευρώ για τα φορτηγά και στα 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
Ωστόσο η εν λόγο πρακτική δεν θεωρείται η καλύτερη καθώς σε πάρα πολλές άδειες κυκλοφορίας οχημάτων αναγράφεται κάποια παλιά διεύθυνση κατοικίας ενώ μπορεί να υπάρξει και νομικό κόλλημα καθώς τα Τέλη Κυκλοφορίας των ανασφάλιστων ΙΧ είναι εξοφλημένα και μπορεί κάποιος να είναι ναυτικός ή εξαιτίας άλλων επαγγελματικών υποχρεώσεων να λείπει αρκετό διάστημα στο εξωτερικό...

Οι κυρώσεις του ΚΟΚ
Ο Νόμος προβλέπει την επιβολή αυστηρότατων κυρώσεων σε βάρος των παρανομούντων οδηγών, ιδιοκτητών και κατόχων που θέτουν σε κυκλοφορία ή οδηγούν ανασφάλιστο όχημα. Ειδικότερα προβλέπεται:

α) αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας με πράξη της Αστυνομικής Αρχής για 1 χρόνο. Η πρόκληση δε ατυχήματος από όχημα χωρίς το προαναφερόμενο ειδικό σήμα, επισύρει την αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για 2 χρόνια και επί υποτροπής για 3 χρόνια.

β) χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, βεβαιωθέντος με πράξη της Αστυνομικής Αρχής και εισπραττόμενο με τις οικείες διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε, 1.000 Ευρώ για τα λεωφορεία και τα Φ.Δ.Χ., 500 Ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και των 250 Ευρώ για τα δίκυκλα.
Επίσης περαιτέρω διοικητικά κατασταλτικά μέτρα εμπεριέχονται και στον ΚΟΚ (άρθρο 103 παρ.1), τα οποία συνίστανται σε αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού καθώς και της άδειας κυκλοφορίας μετά των κρατικών πινακίδων του οχήματος για δέκα (10) ημέρες.