5 Σεπ 2009

Ο ελληνικός γλυκύς βραστός πίνεται και «ψηφιακός»

Ως πριν από μία δεκαετία ο πρωινός καφές για πολλούς συνοδευόταν από μια επικοινωνιακή τελετουργία: το διάβασμα της εφημερίδας και το άνοιγμα της αλληλογραφίας. Σήμερα, για μια μεγάλη μερίδα των Ελλήνων, αυτή η τελετουργία έχει μετεξελιχθεί στο Ιnternet με το διάβασμα της ιντερνετικής εφημερίδας και ειδησεογραφίας και το «άνοιγμα» της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας. Οπως θα ήταν αναμενόμενο, αυτή η αλλαγή είναι πιο έντονη στις νεαρές ηλικίες και στα πιο μορφωμένα τμήματα, στα οποία η εξοικείωση με τα νέα μέσα επικοινωνίας είναι σημαντικά υψηλότερη. Καθώς ξημερώνει η κάθε εργάσιμη ημέρα (γιατί τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες ακολουθείται άλλη συμπεριφορά), τα υπολογιστικά κέντρα των μεγάλων ελληνικών δικτυακών τόπων αρχίζουν να δέχονται χιλιάδες επισκέπτες, οι οποίοι πρώτα πατούν το κουμπί εκκίνησης (ή αφύπνισης) του ηλεκτρονικού τους υπολογιστή και στη συνέχεια αυτό της καφετιέρας, του βραστήρα ή βάζουν το μπρίκι στη φωτιά, ανάλογα με τις ροφηματικές προτιμήσεις.

Περισσότερο όμως από τις προτιμήσεις στον καφέ διαφέρουν οι προτιμήσεις στην πρωινή χρήση του Ιnternet όπου διακρίνονται δύο μεγάλες ομάδες που ξεχωρίζουν περισσότερο από την ηλικία και το μορφωτικό επίπεδο παρά από τις άλλες κοινωνικές διαφοροποιήσεις. Η μία είναι η ομάδα των νέων, των οποίων η συμπεριφορά δεν διαφέρει πολύ από των συνομηλίκων τους στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, και η άλλη είναι η ομάδα των «παλαιοτέρων» που κινείται πιο συντηρητικά και διαφοροποιείται σημαντικά από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους.

Στην Ελλάδα των νέων το Ιnternet και η επικοινωνία συνιστούν στοιχείο της καθημερινής ζωής των πολλών, αφού οι εννέα στους δέκα νέους ηλικίας 16- 23 ετών χρησιμοποιούν πλέον το Ιnternet όχι μόνο για e-mail και για απλή αναζήτηση πληροφοριών, αλλά και με το να αξιοποιούν τις νέες δυνατότητες επικοινωνίας και ψυχαγωγίας που προσφέρει το Διαδίκτυο. Ετσι, για τους περισσότερους, η μέρα ξεκινά με την αξιοποίηση των πιο «προχωρημένων» υπηρεσιών επικοινωνίας: συμμετέχουν στους χώρους κοινωνικής δικτύωσης, πραγματοποιούν τηλεφωνικές κλήσεις και βιντεοκλήσεις μέσω Διαδικτύου και επικοινωνούν με τους φίλους και συμμαθητές τους μέσω στιγμιαίων μηνυμάτων. Αυτή η επικοινωνία διακόπτεται κατά το μεγαλύτερο διάστημα της σχολικής ημέρας (ελλείψει υπολογιστών στα σχολεία για τους μαθητές, αλλά όχι πάντα για τους φοιτητές) και ξαναρχίζει με μεγαλύτερη ένταση το απόγευμα, οπότε και συζητούν σε ηλεκτρονικά fora, επισκέπτονται ιστολόγια (blogs), ενώ παράλληλα ένας στους δύο «κατεβάζει» και ακούει μουσική και ταινίες και ένας στους πέντε παίζει διαδικτυακά παιχνίδια.

Αντιθέτως, οι μεγαλύτερες ηλικίες εμφανίζονται προσηλωμένες στην πιο παραδοσιακή χρήση του Διαδικτύου: ανάγνωση της αλληλογραφίας και της ειδησεογραφίας, αναζήτηση πληροφοριών και αποστολή φωτογραφιών.
Πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ