31 Ιουλ 2009

Το “made in China“ πλήττει την αγορά αμερικανικών προϊόντων

Κανείς δεν τα θέλει, αλλά όλοι τα αγοράζουν. Τα κινεζικά προϊόντα έχουν κατακλύσει την παγκόσμια αγορά και ειδικά στις ΗΠΑ η εξέλιξη αυτή έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση της εγχώριας παραγωγής

Στον διασημότερο σιδηροδρομικό σταθμό της Ουάσιγκτον, στο Union Station, υπάρχουν αναρίθμητα μαγαζάκια με αναμνηστικά. Τα πιο χαρακτηριστικά σουβενίρ: T-shirt στα οποία αναγράφεται «I love DC» και κούπες για καφέ με φωτογραφία της οικογένειας του προέδρου Μπάρακ Ομπάμα. Τα περισσότερα, αν όχι όλα τα αναμνηστικά, δεν κατασκευάστηκαν στα περίχωρα της αμερικανικής πρωτεύουσας ή στις ΗΠΑ, αλλά σε κάποιο εργοστάσιο μαζικής παραγωγής στην Κίνα. Σχεδόν σε όλα αναγράφεται "made in China".

Όσο κι αν προσπαθήσεις δύσκολο θα βρεις κάτι made in USA

90 με 99% των προϊόντων που πωλούνται στα μικρομάγαζα του σιδηροδρομικού σταθμού πρέρχονται από την Ασία και κυρίως από την Κίνα. Οι πελάτες δεν έχουν άλλη επιλογή από το να αγοράσουν κινεζικά αναμνηστικά. Ο Αμερικανός Ερικ Λάμπκιν που είναι επισκέπτης στην Ουάσιγκτον λέει: «Προσπάθησα να βρω προιόντα που φτιάχτηκαν στις ΗΠΑ. Τα περισσότερα όμως προέρχονται από την Κίνα. Αγόρασα λοιπόν αναγκαστικά εισαγόμενα από την Ασία».

Ένα χρόνο χωρίς κινεζικά προϊόντα;
Το πόσο δύσκολο είναι να αποφύγει κανείς τα κινεζικά προϊόντα το απέδειξε η Σάρα Μπονιόνι, δημοσιογράφος, ειδική σε οικονομικά ζητήματα. Επί ένα χρόνο προσπάθησε να μην αγοράσει ούτε ένα προϊόν "made in China". Την... οδύσσεια του μποϋκοτάζ που επιχείρησε την περιγράφει μάλιστα σε ένα βιβλίο που εξέδωσε πρόσφατα. Η αναζήτηση από iPod μέχρι κινητό, από βίδες μέχρι πινέλα αμερικανικής κατασκευής κατέληγε χωρίς αποτέλεσμα.

Από την άλλη πλευρά κανείς δεν θέλει τα κινεζικά προϊόντα. Ούτε στις ΗΠΑ. Οι περισσότεροι συμφωνούν ότι είναι κακοφτιαγμένα, δεν αντέχουν και επιπλέον, σε ορισμένες περιπτώσεις, είναι επικίνδυνα για την υγεία. Κι όμως τα αγοράζουν.

Κίνητρα στις αμερικανικές εταιρίες να παράγουν στο εξωτερικό
Την ίδια στιγμή η παραγωγή στις ΗΠΑ μειώνεται συνεχώς. Το „Made in USA“ έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τα ράφια. Για παράδειγμα το 70% των προϊόντων στην αλυσίδα Walmart είναι κινεζικής προελεύσεως. Το 95% των βιντεοπαιχνιδιών που πωλούνται στην Αμερική κατασκευάζονται που αλλού; Στην Κίνα. Ο Ντάγκλας Παλ ειδικός σε ασιατικά ζητήματα στο «Ίδρυμα Κάρνεγκι για την Ειρήνη» προσπαθεί να εξηγήσει τους λόγους: «Στις ΗΠΑ γίνεται συχνά λόγος για αυξημένες δαπάνες σε μισθούς και ασφαλιστικά ταμεία, ακριβό χρήμα και κυρίως φοροαπαλλαγές για τις εταιρίες εκείνες που μεταφέρουν την παραγωγή τους στο εξωτερικό και μετά εισάγουν τα προϊόντα τους στις ΗΠΑ. Αυτή είναι μια τρύπα την οποία προσπαθεί τώρα να κλείσει ο πρόεδρος Ομπάμα».

Παρά τα πολλά μειονεκτήματα που έχουν συνήθως τα κινεζικά προϊόντα, η τιμή είναι εκείνη που τα καθιερώνει τελικά στην αμερικανική και παγκόσμια αγορά. Έτσι ακόμα και η Σάρα Μπονιόνι εγκατέλειψε μετά από ένα χρόνο την προσπάθειά της να ζήσει χωρίς να αγοράσει κάτι κινέζικο απλά επειδή η αναζήτηση για προϊόντα “Made in USA“ αποδείχθηκε εξαντλητική.

Dörthe Keilholz/Στέφανος Γεωργακόπουλος
Υπεύ. σύνταξης: Κώστας Συμεωνίδης


Πηγή: dw-world.de